Stugliv

När vi åker ut till stugan är det med förhoppningar om en riktigt skön och avslappnad dag. När vi väl kom fram igår såg verkligheten annorlunda ut. Brömsar överallt som försökte bitas hela tiden, Shenzi som sprang runt och försökte hitta på en massa hyss och själv går man bara runt och försöker hitta på något att göra. Då man äntligen får chansen att slappna av vill man helt plötsligt göra en massa grejer. I alla fall till en början kunde vi inte "bara vara".

Det finns en stor sten på tomten, som Shenzi var lite väl intresserad av. Hon gick och nosade vid marken bredvid stenen och drog snabbt bort ansiktet som om det vore något där. Orm, tänkte vi! Det hjälpte inte hur många gånger vi sa åt henne att inte gå dit. Har hon bestämt sig för något så är det så, envis som hon är. Det visade sig sedan att det inte var någon orm, det var en padda. Paddor är inte dödligt giftiga men heller inte helt ofarliga för hundar. Om en hund slickar eller biter i en levande eller död padda, får de i sig gift som avsöndras från paddans körtlar på ryggen. Hunde reagerar då med att få kraftig salivutsöndring. Som tur var fick Shenzi inte tag på den, men jag kan tänka mig att man fortsättningsvis måste ha koll på henne då vi är på stugan.

 

Chili- och vitlöksmarianden var verkligen lyckad! Räkorna fick ligga i den i ca fyra timmar, och resultatet blev verkligen bra! Jag kan inte minnas när jag ätit så god grillmat senast. Tillsammans med örtostkrämen jag gjorde var det en riktig festmåltid! Efterrätten var även den mumsig, trots att Jarkko tyckte det var för mörk choklad i den (här ska även tilläggas att han åt glass till sin kladdkaka, medan jag åt osockrad grädde till min). Den påminde egentligen inte alls om vanlig kladdkaka, utan den här kakan liksom smälte i munnen. Mmmm, mums!

           

Kvällen avslutades efter att vi ätit efterrätt och diskat upp efter oss. Vi åkte tillbaka hemåt och tog en cykeltur in mot stan för att hyra film. Det blev den andra filmen i Twilight sagan, New moon. Både Jarkko och jag tyckte nog att ettan var bättre. Nu väntar vi på den tredje, Eclipse. Har hört att den ska vara den bästa...

   

I dag står det städning på schemat, blä.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0